تجهیزات کشاورزی مدرن

2020/07/06 5243 بازدید
تجهیزات کشاورزی مدرن

تجهیزات کشاورزی مدرن

در حال حاضر جمعیت کره ی زمین به بیش از ۷ میلیارد رسیده است و روز به روز در حال افزایش است. پیش بینی سازمان ملل نشان می دهد که  میزان تولید محصولات تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد افزایش یابد و این عدد به ۷/۹ میلیارد هم خواهد رسید. صنعت کشاورزی باید در تولیدات پیشرفت کند و تجهیزات هوشمند کشاورزی می تواند به سریعتر شدن این روند کمک کند.

طبیعتا این جمعیت انبوه چالش های فراوانی را به خود به همراه می آورد که یکی از مهم ترین آنها تهیه مواد غذایی است. میزان منابع غذایی با تعداد افراد و جمعیت رابطه مستقیمی دارد که امروزه، با افزایش چشمگیر نرخ رشد جمعیت، بالطبع نیاز به منابع غذایی بیشتری جهت تغذیه بشر انتظار می رود.

اگرچه تهیه مواد غذایی برای این جمعیت انبوه کار آسانی نیست. اما با همکاری مهندسان و کشاورزان و پیدا کردن راه حل های اصولی و فنی توسط آنها، امید های بسیاری برای آینده ی کشاورزی به وجود آمده است.

این روش های اصولی و فنی همگی بر مبنای هوشمند سازی کشاورزی و کشاورزی با دقت بالا استوار شده است.

تاریخچه کشاورزی مدرن

همان طور که می دانیم کشاورزی قدیمی ترین صنعت انسان هاست اما نباید گمان کنیم که با تکنولوژی غریبه است. انقلاب صنعتی قرن های ۱۹ و ۲۰ ابزارهای دستی و ابزارهای وابسته به حیوانات را با موتور های بنزینی و کود های شیمیایی جابجا کرده است. شروع استفاده از ادوات کشاورزی در کشورهای توسعه یافته به معنای واقعی در اواخر قرن 19 میلادی صورت گرفته است. این ماشین آلات ابتدا از انرژی بخار بهره می گرفتند. به تدریج موتورهای احتراق داخلی و بنزینی (که بازدهی را تا 30 درصد افزایش می دادند) جایگزین این نوع سیستم سوخت شدند. هم اکنون ما نیز به لطف تجهیزات هوشمند سازی در آستانه یه تغییر اساسی صنعت کشاورزی هستیم.

کشاورزی هوشمند، باعث توسعه کشاورزی شده که نتیجه آن، افزایش بهره وری از زمین کشاورزی تا 5 درصد و افزاش سود تا 20 درصد خواهد شد.

استفاده از فناوری های موجود در کشاورزی مدرن سبب شده تا امکان سودآوری بیشتری برای کشاورزان فراهم شده ، جذابیت صنعت کشاورزی نیز بالطبع را افزایش یافته و اینگونه ابزارهایی در اختیار کشاورز قرار خواهد گرفت که می تواند با آنها در برابر مشکلات و چالش های پیش رو در آینده، کم نیاورد.

 نخستین وسیله مورد استفاده که از ماشین آلات کشاورزی مدرن و متاخر به شمار می رود تراکتورهای بزرگ و پرکاربردی بودند که تاکنون نیز از آنها استفاده شده و از اهمیت بسزائی در مراحل مختلف عملیات کشاورزی برخوردار هستند.

به طور کلی مهمترین ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی مدرن که همزمان با کشور های معتبر دنیا در ایران نیز عرضه شده اند و با ارتقاء این نوع ماشین آلات تولید کنندگان به رقابت فشرده ای در این زمینه دست می زنند، عبارتند از:

تراکتور
کمباین
ماشین پنبه پاک کن
هواگردهای کشاورزی

 لازم به ذکر است برخی از این ادوات کشاورزی و تجهیزات کشاورزی مدرن مربوطه در بازار تجهیزات و ادوات کشاورزی ایران نیز موجود بوده و بخشی نیز به دلایل متعددی در این بازار وجود نداشته و لازم است تا تمهیدات مختلفی برای تولید یا واردات آن نیز اندیشیده شود. مثلا حدود 60 سال است که تراکتور وارد بازار ادوات کشاورزی شده که استفاده از آن و سایر دستگاه ها و ماشین آلات صنعت کشاورزی و باغبانی بهره وری مطلوبی را برای مزرعه داران و کشاورزان ایرانی به دنبال داشته است.

 تراکتور

کاربرد اصلی تراکتور به منظور یدک کردن یا کشیدن بارهای اضافی و سنگین است. امروزه به منظور استفاده از انواع تجهیزات و وسایل کشاورزی مختلف از تراکتورهای مخصوصی که به همین منظور تولید شده اند، بهره گرفته می شود.

کارخانه تراکتورسازی تبریز یکی از تولیدکنندگان عمده این نوع ماشین پرکاربرد در ایران به شمار می رود.

انواع تراکتور:

در ایران نیز انواع تراکتور تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد که انواع زیر از آن جمله هستند:

تراکتور شاسی بلند
تراکتور زنجیری
تراکتور شخم زنی
تراکتور باغبانی

تجهیزات کشاورزی مدرن

کمباین

کمباین یک ماشین کشاورزی چند منظوره به شمار می رود که غیر از عمل درو، کوبیدن و جدا کردن دانه ها  از ساقه گیاه یا غلات مختلف را نیز انجام می دهد. این نوع از ادوات کشاورزی مدرن ابتدا توسط چهارپایان یدک می شد که به تدریج و با اختراع موتور احتراقی و سایر وسایل کشاورزی به زمره ماشین آلات پر مصرف کشاورزی پیوست.

کمباین ها دارای قطعات مختلفی هستند که با توجه به نوع استفاده از آنها شکل و نوع این قطعات نیز در آنها متفاوت است. کمباین هزینه های جانبی از قبیل هزینه نیروی انسانی را به حداقل می رساند و از این نظر استفاده از این نوع ماشین آلات بسیار مقرون به صرفه می باشد.

تجهیزات کشاورزی مدرن

ماشین پنبه پاک کن

یکی از ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی مدرن به شمار می رود که می تواند با سرعت فوق العاده ای دانه پنبه را از الیاف آن جدا کند. این دستگاه در واقع یک نوع کمباین می باشد که کمباین کششی پنبه پاک کن نیز نامیده می شود.

این ماشین ابتدا به شکل دستی و سنتی تولید شده و به مرور زمان به شکل امروزی و به عنوان ماشین سیار در آمد که می تواند در موقعیت های گوناگون جابجا شود.

انواع کمباین کششی چغندر قند نیز از جمله ماشین آلات پرکاربرد در کشاورزی می باشند که در همین گروه ماشین آلات قرار می گیرد. سرعت و کیفیت بهره وری با توجه به این نوع ادوات کشاورزی مدرن تا حدود زیادی افزایش پیدا کرده است و موجب شده است تا شاهد ورود انواع کمباین با مصارف گوناگون در بازار ادوات کشاورزی باشیم.

تجهیزات کشاورزی مدرن

سایر تجهیزاتی که نیاز است تا بتواند آبرسانی، کوددهی و حفظ رطوبت و دمای محیط را به طور کامل کنترل کند عبارتند از:

پمپ آبرسانی
مخزن آب
مخزن کود
پمپ تزریق کود
شیر برقی

پمپ آبرسانی

در بسیاری از سیستم های آبیاری برای صرفه جویی در مصرف، به پمپ آب نیاز دارند و از آن جا که پمپ، هسته اصلی بسیاری از سیستم های آبیاری است، در نتیجه انتخاب پمپ آب کشاورزی صحیح برای آبیاری بسیار مهم بوده و باید تا حد امکان کارایی آن بهترین باشد.

تجهیزات کشاورزی مدرن

مخزن آب

مخازن آب کشاورزی برای راه اندازی سیستم آبیاری مزارع و باغات یکی از تجهیزات کشاورزی ضروری به حساب می آیند. در این رابطه اصلی ترین موضوع، تعیین حجم مناسب مخزن آب کشاورزی و انتخاب نوع مناسب مخزن آب است. میزان حجم مورد نیاز برای انتخاب مخزن یا تانکر آب کشاورزی بسته به نوع گیاه به پارامترها و عوامل مختلفی بستگی دارد. برآورد بسیار دقیق حجم میزان آب مورد نیاز به خاطر پارامترهای گسترده و متغیر دشوار است و حتماً  باید در کنار آن، به صورت تجربی و استفاده از آزمون و خطا اقدام به براورد دقیق کرد ولی با این وجود می توان یک تخمین اولیه محاسبه کرد تا بتوان با کمترین هزینه میزان بهینه حجم آب مورد نیاز مخزن، استخر یا حوضچه ذخیره آب کشاورزی را براورد کرد.

مخزن کود

یکی از تجهیزاتی که در سیستم کنترل مرکزی استفاده می شود مخزن کود می باشد. از مخزن کود برای کوددهی کودهای محلول در آب همراه با آب آبیاری استفاده می شود.

پمپ تزریق کود

وسايل تزريق کود مشابه تجهيزاتى است که براى وارد کردن مواد کنترل کننده باکترى‌ها و يا تنظيم pH به‌‌کار مى‌رود. البته تزريق گاز کلر با اينها متفاوت بوده و مى‌بايست توسط تانک‌هاى تحت فشار انجام شود. وسايل تزريق کود مشتمل بر دستگاه‌هاى تفاضل فشار، ونتورى‌هاى تزريق کود و پمپ‌‌هاى پيستونى است. کود را مى‌توان در قسمت مکش پمپ به‌حالت محلول در آورد تا وارد سيستم شود، اما در اين وضعيت نبايد خطر خوردگى فلزات تشکيل دهنده پمپ را از ياد برد.

شیر برقی

شیر برقی ها جهت کنترل جریان عبوری سیالات مختلف نظیر آب به کار گرفته می شوند. انواع شیر برقی ها در سیستم های مختلف در انواع ماشین آلات و تجهیزات استفاده می شوند. گستردگی و تنوع شیر برقی ها باعث شده است که خرید این تجهیز کاری کمی پیچیده به نظر آید.

تجهیزات کشاورزی مدرن

**       ادوات کشاورزی جمالی (تیزنشان)       **


اشتراک گذاری :



مطالب مرتبط