تجهیزات باغبانی مدرن

2020/07/06 6113 بازدید
تجهیزات باغبانی مدرن

تجهیزات باغبانی مدرن

باغبانی چه در وسعت بزرگ و چه در وسعت کوچک نیازمند داشتن ابزار خوب و کاربردی برای سهولت کار و پیشبرد کار باغبانی است. باغبانی بدون داشتن ابزار باغبانی بسیار سخت و در بعضی مواقع غیر ممکن است.
گفته می شود که پيشرفت علم باغبانی در يکصد سال گذشته نسبت به قبل از آن خيلی سريع بوده است.
انواع مختلفی از ابزار، ماشين ها و تجهيزات ساده و پيچيده در باغبانی به کار می روند. اين وسايل و ماشين ها را می توان بر مبنای مختلف دسته بندی نمود.

ابزار باغبانی یکی از ابزارهای بسیاری است که برای باغبانی و همپوشانی با طیف وسیعی از ابزارهای ساخته شده برای کشاورزی و باغداری ایجاد می شود. وسایل باغ را می توان به ابزار دستی و ابزار قدرت تقسیم کرد.

ابزار و وسايل دستی باغبانی

ابزار دستی وسايلی هستند که معمولاً با نيروی دست کاربر کار می کنند. در باغبانی با توجه به وسعت و تنوع کار، ابزار مختلفی به کار گرفته می شود. بنابراين لازم است که برای انجام بهتر کارها، ابزار مناسبی انتخاب شده و از آن به درستی استفاده و نگهداری شود. ابزار دستی که هنوز توسط باغبانان مورد استفاده قرار می گیرد ، از اولین تجهیزات کشاورزی استفاده شده توسط انسان ها سرچشمه گرفته است. مثال ها عبارتند از: تبر ، داسی ، قلاب ، پیستفورک ، بیل ، بیل ، ماله ، مورچه ، چنگال و چنگک. در بعضی از مکان ها ، ماشک نیز ممکن است به عنوان یک ابزار باغی مورد استفاده قرار گیرد.

در روزهای امروزی ابزارهای باغبانی از مواد سبک ساخته شده اند و کار با آن آسان است. بسته به نوع استفاده و مارک تجاری ، ابزارهای مختلف ممکن است در اندازه متفاوت باشند.

تجهیزات دستی باغبانی

ابزارهای قدرت

اولین ابزار قدرتمندی که مورد توجه باغداران قرار گرفت ، ماشین چمن زنی بود. این مورد طیف وسیعی از ابزارهای قدرت را دنبال کرده است ، از جمله: كلتفترها ، ترمیم كننده های رشته ای ، آبپاش های آبیاری ، اصلاح كننده پرچین ، چمن هوایی ، جاروبرقی های چمن ، ترنسرس ، بلورهای برگ ، اره برقی و مینی تراكتورها.

دستگاه علف زن ( چمن زن)

دستگاه علف زن یکی از پرکاربردترین ابزارهای باغبانی مدرن و حرفه ای است که در انواع و اندازه های گوناگونی طراحی شده است. دستگاه علف زن جهت راحتی و افزایش راندمان اپراتور بوجود آمده است و جایگزین ابزارهای باغبانی سنتی همچون داس، قیچی باغبانی و اره گردیده است و از آن برای برش و اصلاح گیاهان استفاده می گردد. وظیفه اصلی دستگاه علف زن، همانطور که از نامش پیداست، تراشیدن و درو نمودن علف های هرز باغ، یونجه، علوفه ، چمن و امثال این موارد می باشد.

دستگاه علف زن را می توان به یک داس پر قدرت و پر سرعت تشبیه کرد که استفاده از آن به باغ داران و کشاورزان در سرعت بخشیدن به امر پاکسازی باغ از گیاهان هرز کمک شایان توجهی می نماید.

دستگاه علف زن

پمپ کف کش

با استفاده از این ابزار باغبانی می توان آب های آلوده، گل و لای، لجن و شن های ریز و.. را خارج کرد.

پمپ کف کش

اره زنجیری

اره زنجیری که با نام های اره برقی یا اره موتوری هم شناخته شده است و یکی از مهم ترین تجهیزات باغبانی مدرن محسوب می شود. اره زنجیری که به اره درخت بر هم معروف است از جمله اره هایی است که کاربرد اصلی اش برای برش شاخه ها و درختان و کارهای هرس درخت ، سرشاخه زدن ، بریدن تنه درخت و …. استفاده می شود. البته دامنه برش این اره می تواند برای برش الوار ها هم استفاده شود. اره زنجیری شامل یک تیغه به شکل ساطور و از جنس فلز که دور آن را زنجیر با دندانه های تیز شده قرار گرفته است.

کارکرد این اره با دندانه های تیزی که روی زنجیر در فواصل مناسب قرار گرفته، آن را به یکی از کاربردی ترین اره های دستی تبدیل کرده است.

اره زنجیری

 


اشتراک گذاری :



مطالب مرتبط